POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





maandag 1 december 2008

Merk 'België' speelt eigenlijk niet meer mee.

We voelen het allemaal wel aan natuurlijk. België roept bij de meeste onder ons totaal geen gevoelens meer op – tenzij dan walging en/of schaamte bij een groeiend deel van de bevolking misschien. Nu werd dit gevoel van “totale overbodigheid” dat men bij België heeft, ook wetenschappelijk onderbouwd. Het Vlerick Brand Managment Centre (VBMC) heeft hierover een studie gepubliceerd.

In het onderzoek dat hieraan vooraf ging, werd bij 10.000 ‘Belgen’ – Vlamingen en Franstaligen dus – gepeild naar de naambekendheid en de persoonlijkheidskracht van allerlei commerciële merken. Daaruit kwam de economische krant De Tijd bijvoorbeeld naar voor als de meest gevestigde waarde, gevolgd door Radio 1 en Canvas (aldus een verslag in Metro, 27.11.2008). Ook automerken Volvo en Mercedes en distributieketen Colruyt zijn volgens de burgers gevestigde waarden.

Wij keken vooral uit naar het resultaat van de peiling naar de bekendheid en de kracht van de merken ‘België’, ‘Wallonië’ en ‘Vlaanderen’. Wat blijkt? Het merk ‘België’ is volgens Vlamingen en Walen “grijzer” dan hun eigen regiomerk. Zowel Vlamingen als Franstaligen vinden dat hun eigen regio (binnenkort staat?) een sterkere persoonlijkheid heeft dan België. Vlamingen vinden zelfs dat Vlaanderen op alle persoonlijkheidsfactoren van het onderzoek significant beter scoort dan Wallonië.

Er zit sleet op België, dat was al lang duidelijk. Maar het zal de verdedigers van de kunstmatige koude, ja, zelfs multiculturele constructie die België is, geen deugd doen te vernemen dat de burgers zich liever identificeren met een warm nest dat Vlaanderen is. “Chassez le naturel, il revient au galop”.