POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





maandag 29 september 2008

Zijn de Middeleeuwen er terug?

Het befaamde kasteel Corroy-le-Château in Gembloux stond onlangs te koop. Een deel van de adellijke familie de Trazegnies, waarvan enkele voorouders een groot gat in de hand hadden, zag geen andere keuze meer: de familie werd geplaagd door allerlei ruzies en verkopen moest dus maar. Kunstenaar Wim Delvoye (u weet wel: de beschilderde varkens, de cloacamachine, en andere ‘geniale’ vondsten) bood meer dan 3 miljoen euro, kocht het 13de eeuwse kasteel en wil er een museum en/of galerij in onder brengen.

Een ander deel van de familie de Trazegnies, dat momenteel het kasteel bewoont, wil echter niet verkopen en is zinnens in het kasteel te blijven wonen. En nu begint het plezante, maar tevens zo typische deel van het verhaal, een verhaal van arrogantie en misplaatst superioriteitsgevoel.

Het deel van de familie dat niet wou verkopen, stond bij Delvoye aan de deur. “Na lang babbelen vroeg hij mij of hij een bod kon doen om het kasteel terug te kopen. Hij zei dat hij daarvoor geld wil zoeken. En hij begon de nadelen van het kasteel op te sommen. Dat het onderhoud massa’s geld kost. Ik zei hem dat dat wel zal meevallen. De markies liet mij ook stapels foto’s zien van kastelen die in Wallonië te koop staan, in de hoop dat ik een ander koop”, aldus Delvoye in Het Laatste Nieuws (24.09.2008). En verder: “Vrienden van hem hingen ook de hele dag aan de lijn om me op het hart te drukken hoezeer de markies aan het kasteel is gehecht. Als klap op de vuurpijl belde de notaris mij op om me te zeggen dat de markies rondbazuint dat ik afzie van de verkoop omdat ik niet zou hebben geweten dat het kasteel geklasseerd is, wat onzin is. De notaris waarschuwde mij dat de markies geen middelen zal schuwen om het kasteel terug te kopen. Dat vind ik er toch wat over”.

Voor ons de volgende reactie er ook helemaal over: “Ik versta dat het voor zijn adellijke entourage en voor hem een vernedering is dat een Vlaming het kasteel heeft gekocht”, sluit Delvoye het gesprek met de krant af. Is hij dan soms helemaal op zijn kunstzinnig hoofd gestoten? Zijn Vlamingen soms tweederangsburgers? Zijn wij soms Untermenschen en moeten ‘gewone’ mensen zich soms beledigd voelen als ze aan ons verkopen?

Bepaalde categorieën mensen hebben blijkbaar nog steeds niet goed door dat het alweer een tijdje geleden is dat de Middeleeuwen door ons land zijn gepasseerd.