POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





vrijdag 15 januari 2010

Aantal woningbranden vooral in Vlaanderen laag



Gelet op enkele dramatische woningbranden de jongste maanden ondervroeg ik de minister van Binnenlandse Zaken, mevrouw Turtelboom (Open VLD) over de evolutie van het aantal woningbranden in België. De minister kon geen recentere cijfers geven dan 2005 (!), maar daaruit bleek in elk geval een systematische daling van het aantal. In 2003 registreerde de brandweer 13.063 woningbranden, in 2005 nog slechts 8.076, een daling van 40% op enkele jaren tijd.

Ook merkwaardig is, ondanks de grotere bevolkingsdichtheid van Vlaanderen, het lage aandeel van de Vlaamse woningbranden in het geheel. In 2003 telde men in Vlaanderen 4.953 woningbranden, een aandeel van 38% - Wallonië had een aandeel van 53,5%, Brussel van 8,5%. Het Vlaamse aandeel blijft ook laag in 2005: slechts 3.259 woningbranden, of een aandeel van 40% in het totaal van de Belgische woningbranden. Wallonië registreerde 3.968 woningbranden (of 49%) en Brussel 849 (of 10,5%).

Conclusie blijft voor mij dat het bijhouden van allerlei cijfermateriaal niet onmiddellijk het sterkste punt is van de Belgische overheid. Ik ga de minister in elk geval in de loop van dit jaar opnieuw ondervragen naar de evolutie van de woningbranden de jongste jaren, zeg maar vanaf 2005 tot 2010. In de hoop dat men mij meer recente cijfers kan geven natuurlijk.