POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





donderdag 22 september 2011

Wat al lachend niet kan gezegd worden, is de waarheid niet.

In het weekend van 10-11 september werd het interview met Urbanus Van Anus in Het Laatste Nieuws. De grootste komiek van Vlaanderen, wordt gezegd. Uit de antwoorden van Urbanus blijkt in elk geval ook een groot inlevingsvermogen en een klare kijk op een aantal zaken die onze medeburgers enorm storen.
Op de vraag wat hij als zijn grootste ergernis in dit bestuurloze tijdsgewricht ervaart, slaat hij volgende nagels met koppen: “Ik stoor me vooral aan het populaire verwijt als zouden we allemaal veel te onverdraagzaam zijn geworden. Mensen zijn inderdaad wel onverdraagzamer geworden, maar dat komt omdat er nu eenmaal steeds meer dingen gebeuren die moeilijk te verdragen zijn. Voor het minste geringste wordt een mens beschuldigd van racisme of separatisme. Iedereen heeft het almaar over de rechten van de mens, maar waarom wordt daarin altijd vergeten dat we ook recht hebben op argwaan? De reden dat wij hier vandaag allemaal rondlopen, is net omdat onze voorvaders argwanend waren voor mogelijke gevaren. Wees maar gerust dat zij die fluitend door het bos liepen, schoon zijn opgefret. Ik heb het ondertussen echt gehad met de politiek van ‘Ge moogt dat wel denken, maar ge moogt dat niet zeggen’. Als ik vreemde mensen zie, en ik merk dat zij mij herkennen, ga ik altijd met hen een babbeltje slaan. Ik wil weten wat ze denken. Ik heb evenveel te doen met vreemde mensen die met de beste bedoelingen naar hier komen en dus compleet onterecht door ons scheef bekeken worden. Maar hoe hou je ze uiteen? Mochten alle goeien een groene muts dragen en alle slechten een roden, dan zou het makkelijk zijn. Maar het is dus niet simpel. Ach, het zit me zo in de weg dat ik er zelfs een ontroerend nummer over heb geschreven”.

Bepaalde maatschappelijke, politieke, religieuze en culturele cenakels zullen het Urbanus nooit vergeven, zijn ‘franc parler’.

Geen opmerkingen: