POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





woensdag 1 april 2009

Defect rollend materiaal: steeds méér kosten

Als u, net als ik, een geregeld treinreiziger bent, heeft u zich ongetwijfeld ook al de bedenking gemaakt dat het treinmateriaal er steeds ouder uitziet, en een steeds meer afgeleefde en versleten indruk maakt. U heeft zich ongetwijfeld de bedenking gemaakt dat dit toch gevolgen moet hebben voor het treinverkeer en voor de treinreizigers. Oude en versleten treinen moeten toch aanleiding geven tot meer vertragingen en tot meer pannes.

Cijfers die mij door minister Vanackere, minister van Overheidsbedrijven, als antwoord op mijn vraag werden vrijgegeven, blijken die indruk nu ook te onderbouwen. NMBS zit met een duidelijk probleem, volgt u even mij?

Minister Vanackere geeft volgende bedragen op als reële kosten voor de vervanging van het rollend materiaal:

2005: 34.573 euro
2006: 114.340 euro
2007: 181.365 euro
2008: 249.139 euro
Wat concreet betekent dat de vervangingskosten op 4 jaar tijd verzevenvoudigd zijn.
Op 3 jaar tijd zijn de vervangingskosten verhoogd met een coëfficiënt 2,7.

Ook op het vlak van de vertraging heeft het rollend materiaal dat defect geraakte, een steeds duidelijker invloed. In 2005 bedroeg de vertraging 172.766 minuten, in 2007 al 211.931, een verhoging met 20%. Nochtans bleef het percentage treinvertragingen als gevolg van het defect materiaal ongeveer gelijk in verhouding tot het totaal van geregistreerde treinvertragingen. Wat meteen ook betekent dat het aantal treinvertragingen in de loop van de jaren enorm is gestegen (met ongeveer 20% dus).

Neen, het gaat niet goed met de NMBS. Als men weet dat een locomotief en rijtuigen gemiddeld 35 jaar meegaan, dan weet men dat dit openbaar bedrijf, dat de mensen moet aanzetten om het openbaar vervoer te verkiezen boven de vervuilende autovoertuigen, met grote problemen zit. En die worden steeds groter, want het geld is op in België.