De haven van Hamburg maakte onlangs bekend dat het de nummer
twee in Europa is geworden. “De Antwerpse haven is gemeten naar het aantal
containers niet meer de nummer twee in Europa, na absoluut marktleider
Rotterdam. De haven verliest die positie aan de Noord-Duitse rivaal Hamburg,
die afgelopen jaar sneller groeide”, aldus een verslag in De Standaard
(13.02.2012).
Antwerpen mag dan (voorlopig?) nog wel meer tonnage
verzetten, onrustwekkend is de evolutie wel. Want er is beweging op de markt
blijkbaar. Zo maakten een tijdje geleden grote containerreders bekend dat ze
Antwerpen degraderen tot een regionale haven en voortaan meer gaan inzetten op
Rotterdam, Hamburg en Southhampton (!).
Omdat de verschillende havens Rotterdam, Antwerpen,
Zeebrugge, Hamburg, Le Havre, enzovoort, allemaal zeer dicht bij elkaar liggen,
wordt een “zware slag geleverd om als beste te worden uitverkoren”. Daarbij speelt het prijselement natuurlijk
een zeer bepalende rol, evenals het sociale en het algemeen ondernemersklimaat.
Men kan zich de vraag stellen – neen, men moét zich de vraag
stellen – of Antwerpen, en bij uitbreiding Zeebrugge en Gent, niet meegezogen
zullen worden in de negatieve Belgische economische en financiële spiraal. Maak
Vlaanderen vrij, en men heeft een volledig ander plaatje, waar bijvoorbeeld
onderhandelingen en samenwerkingsverbanden met Rotterdam misschien wel een stuk
gemakkelijker zouden kunnen verlopen.
Dit zijn inderdaad ook voor de Vlaamse economie en voor onze
Vlaamse welvaart en toekomst zeer beslissende jaren. Daarom is het goed vooral
niet te zelfgenoegzaam te zijn, en bijvoorbeeld dit bericht uit Hamburg als een
belangrijk signaal te zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten