POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





donderdag 23 februari 2012

Hamburg steekt Antwerpen voorbij


De haven van Hamburg maakte onlangs bekend dat het de nummer twee in Europa is geworden. “De Antwerpse haven is gemeten naar het aantal containers niet meer de nummer twee in Europa, na absoluut marktleider Rotterdam. De haven verliest die positie aan de Noord-Duitse rivaal Hamburg, die afgelopen jaar sneller groeide”, aldus een verslag in De Standaard (13.02.2012).
Antwerpen mag dan (voorlopig?) nog wel meer tonnage verzetten, onrustwekkend is de evolutie wel. Want er is beweging op de markt blijkbaar. Zo maakten een tijdje geleden grote containerreders bekend dat ze Antwerpen degraderen tot een regionale haven en voortaan meer gaan inzetten op Rotterdam, Hamburg en Southhampton (!).
Omdat de verschillende havens Rotterdam, Antwerpen, Zeebrugge, Hamburg, Le Havre, enzovoort, allemaal zeer dicht bij elkaar liggen, wordt een “zware slag geleverd om als beste te worden uitverkoren”.  Daarbij speelt het prijselement natuurlijk een zeer bepalende rol, evenals het sociale en het algemeen ondernemersklimaat.
Men kan zich de vraag stellen – neen, men moét zich de vraag stellen – of Antwerpen, en bij uitbreiding Zeebrugge en Gent, niet meegezogen zullen worden in de negatieve Belgische economische en financiële spiraal. Maak Vlaanderen vrij, en men heeft een volledig ander plaatje, waar bijvoorbeeld onderhandelingen en samenwerkingsverbanden met Rotterdam misschien wel een stuk gemakkelijker zouden kunnen verlopen.
Dit zijn inderdaad ook voor de Vlaamse economie en voor onze Vlaamse welvaart en toekomst zeer beslissende jaren. Daarom is het goed vooral niet te zelfgenoegzaam te zijn, en bijvoorbeeld dit bericht uit Hamburg als een belangrijk signaal te zien. 

Geen opmerkingen: