POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





vrijdag 29 mei 2009

Blunders van Justitie

Ondanks het begrip én het respect dat ik voel en heb voor de rechters en de vele magistraten die dag na dag hun moeilijke werk doen – recht spreken – kan ik toch steeds minder begrip opbrengen voor de manier waarop bepaalde gevallen worden behandeld. Schiet ik hiermee op de pianist? Integendeel, het is het systeem dat hierachter zit, dat dringend aangepakt moet worden. Waar het Vlaams Belang al jaren op aandringt trouwens.

Vijf jongeren probeerden een handtas van een oudere dame te stelen. Dit ging niet vanzelf, en de dame werd gewoon voor verrot geschopt. Het gezicht verbrijzeld, de longen ingeklapt. Het slachtoffer ligt nog steeds in coma en vecht voor haar leven. De politie kon de jongeren oppakken, maar het gerecht liet de jongeren vrij. Drie jongeren kwamen voor de rechter in Doornik, waar de rechter hen uiteindelijk liet gaan omdat ze met de gewelddaden uiteindelijk niets te maken zouden hebben. De 4de dader, uit Molenbeek, werd voor de jeugdrechter van Brussel gebracht, maar werd ook vrijgelaten: “de rechter heeft nog altijd geen aanwijzing van enige betrokkenheid van de jongeman. En zoals steeds ook was er dat weekend geen plaats in een jeugdinstelling” (Het Laatste Nieuws, 26.05.2009).

In het proces, dan nu werd gestart tegen de twee minderjarige belagers van S.W., ging de zitting door zonder de daders, omdat die veilig in het buitenland zitten. Ze konden – zonder enige problemen blijkbaar – vluchten, waarbij ze voor zogenaamd vrijwillig vertrek uit ons land nog eens een premie van 250 euro per kop opstreken (De Morgen, 26.05.2009). Kan het iemand verwonderen dat het jonge slachtoffer verklaarde: “Ik heb het gevoel dat de rechter mij in de steek laat. Ik ben ook minderjarig en moet ook beschermd worden. Ze hebben geen medelijden met mij”.

Justitie heeft een zwaar maatschappelijk probleem. Dit systeem biedt steeds minder rechtszekerheid, steeds meer mensen krijgen de indruk dat de daders meer rechten hebben en beter beschermd worden dan de slachtoffers. Dit moet DRINGEND veranderen. Er moet DRINGEND een jeugdsanctierecht komen, waardoor jonge criminelen beter en efficiënter kunnen worden gestraft. De Vlaamse meerderheid is vragende partij, het Vlaams Belang is eisende partij.