POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





vrijdag 30 maart 2012

Hoeveel Griekse scenario's?


Men zou de Euro kunnen redden als Griekenland kon worden gered. En als men Griekenland wou redden, dan moest men wel de euro in stand houden. Enfin, u kent het soort kromme redeneringen dat de jongste maanden over onze hoofden werden uitgegoten. Maar als we De Tijd mogen geloven (editie 20 maart 2012), dan zou het wel eens helemaal opnieuw kunnen beginnen: “Portugal zou binnenkort wel eens het nieuwe zorgenkindje van Europa kunnen worden”.
De vraag stelt zich met name steeds meer op het internationaal niveau of dit volgende Zuid-Europese land wel kan overleven zonder een tweede internationale financiële bijdrage. Zo zijn er verschillende berichten dat Portugal nog voor het einde van dit jaar een nieuw Griekenland wordt en dat het land dus bij de Europese Unie en bij het Internationaal Monetair Fonds om een tweede reddingspakket zal moet vragen.
De vraag die ik me dan stel: hoeveel Griekse scenario’s kunnen wij eigenlijk aan? Hoeveel steun zullen Spanje en Italië nog nodig hebben? En toch vreemd – op het eerste gezicht althans – dat Ierland, dat een van de eerste lidstaten was, dat financieel en economisch onderdoor ging, blijkbaar van het lijstje van ‘landen in de gevarenzone’ verdwenen is? Of vergis ik mij?

Geen opmerkingen: