Uit cijfers die ik bij de Minister van Overheidsbedrijven,
Paul Magnette (PS) opvroeg, blijkt dat het aantal gevallen van graffiti op
gebouwen van de NMBS (stations, seinhuisjes) de jongste 4-5 jaar is gedaald.
Het aantal gevallen van vandalisme op en tegen rollend materieel blijft de
jongste 4 jaar vrij hoog: ruim 800 gevallen worden per jaar vastgesteld, in
2005 bijvoorbeeld waren dat slechts 547 gevallen. Het totaal aantal meldingen van vandalisme,
zowel tegen rollend materieel als tegen gebouwen van de spoorwegfirma, blijft
de jongste jaren trouwens onveranderd op ruim 1.200 hangen.
8 voltijdse arbeiders plaatsen jaarlijks
anti-graffitisystemen en verwijderen graffiti, en dit tegen een gemiddelde kost
van 410.000 euro per jaar. Maar de totale reparatiekosten die gelinkt zijn aan
graffiti lopen veel hoger op. Op 6 jaar tijd – van 2006 tot en met 2011 – schat
men de kosten op minstens 10 miljoen euro. Ik kwam ook te weten dat de
juridische dienst van de NMBS slecht een dossier opent als er een kans bestaat
dat de identiteit van de dader achterhaald zou kunnen worden. Minister Magnette
moest toegeven dat dit “in veel gevallen niet zo is”.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten