POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





woensdag 24 oktober 2012

Hoe werkelijkheidsvreemd is justitie?


Ik wil natuurlijk niet alle rechters over dezelfde kam scheren – ik zou wel gek zijn – en ik wil mij ook niet inlaten met de opdracht van justitie – de scheiding van de machten, net wat u zegt. Maar als politicus en als bezorgde burger kan men toch niet anders dan onthutst nota nemen van sommige beslissingen van sommige rechters.
Neem nu het geval van deze man. Hij zou zich jarenlang vergrepen hebben aan heel jonge kinderen en zat daarvoor een tijdje in voorhechtenis in de gevangenis. Na zijn vrijlating ging hij echter opnieuw over de schreef. Dan zou men toch denken dat zo iemand onmiddellijk wordt opgepakt en opgesloten? Niets daarvan. Het openbaar ministerie vond effectieve gevangenisstraf niet nodig.
Dit is echter niet alles. Datzelfde openbaar ministerie vindt de kans op recidive bij de man nog steeds groot. “Hij kan zich moeilijk beheersen als hij alleen is met kinderen en is dan ook een gevaar voor de samenleving”. Kan iemand nog volgen? Desondanks stelde het parket gevangenisstraf met uitstel voor. Los van het vonnis door de rechter moet mij toch van het hart dat ik de redenering écht niet begrijp. Een gevaar voor de maatschappij, grote kans op recidive en toch vrij laten lopen….?

Geen opmerkingen: