POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





woensdag 12 september 2012

Komt de Griekse exit dichterbij?


Toen een aantal maanden geleden enkele Zwitserse – en, Finse, dacht ik – bedrijven aankondigden dat ze aan een scenario werkten om hun bedrijven op een Griekse exit uit de euro voor te bereiden, werden zij weggehoond en zelfs gestigmatiseerd: mensen onnodig schrik aanjagen, het voorstellen van een totaal ondenkbaar scenario, ja, zelfs populisme werd even uit de kast gehaald.
Wat het wordt, welke richting de euro uitgaat, weet ik op het moment dat ik deze regels neerpen, niet. Maar wat ik wel ondertussen heb gelezen, is dat steeds meer ondernemingen rekening houden met een Griekse exit. Zo kon men in Het Laatste Nieuws lezen dat verschillende Amerikaanse bedrijven zich voorbereiden op een exit van Griekenland uit de eurozone.  De krant zou berichten hierover opgevangen hebben in The New York Times, en concreet zou het gaat om de Bank of America Merrill Lynch, die onderzoekt of het trucks gevuld met cash geld naar Griekenland kan sturen, zodat werknemers en leveranciers tenminste verder betaald zouden kunnen worden.
Daarnaast is er ook bank JP Morgan Chase, die in haar computerprogramma’s blijkbaar rekening zou houden met een nieuwe Griekse munt, en autobouwer Ford, die zijn computersystemen ondertussen in die zin heeft aangepast.
Morgen breng ik de scherpe commentaar van een Nederlander op de pro-Euro-campagne die momenteel in Nederland wordt gevoerd. 

Geen opmerkingen: