POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





vrijdag 7 september 2012

Is het handhaven van cordon sanitaire toegangsticket tot de macht?



Bij veel Vlaams-nationale kiezers bestaat – minstens – de hoop dat de V-partijen ‘ooit’ eens zullen samenspannen om België definitief uit evenwicht te duwen en de uiteindelijke stap naar volledige onafhankelijkheid te zetten. Een zeer legitieme wens, als ik het zo mag zeggen, een wens die bijvoorbeeld in de academische wereld door professor Maddens wordt gesteund, de zogenaamde V-strategie.
Helaas vrees ik voor de haalbaarheid van deze strategie. Immers – en het spijt mij voor de vele eerlijke nationalisten die het liever anders zouden zien – blijkt N-VA niet immers uit te blinken in consequent gedrag. In Vlaams-nationale middens, en zelfs daarbuiten, hoor ik kopstukken van de partij verklaren dat ze tegen het cordon sanitaire zijn, en dat het cordon sanitaire fundamenteel ondemocratisch is. Beter zou ik het zelf niet kunnen zeggen.
Maar dan komen de verkiezingen er aan, zoals de gemeenteraadsverkiezingen. En steeds vaker hoort men N-VA in de pers verklaren dat het de bedoeling is van N-VA om “de meerderheid te breken en dat ze hiertoe met iedereen, met alle politieke partijen willen spreken en onderhandelen”. En dan komt het: “alleen niet met Vlaams Belang”.
Tja, dan breekt mijn klomp natuurlijk…Denken ze nu echt dat dit een geloofwaardig parcours is? Het is duidelijk dat N-VA past voor de V-strategie van professor Maddens en zovele eerlijke nationalisten. Het is duidelijk het deelnemen aan zoveel mogelijk lokale besturen voor N-VA zwaarder weegt dan het principe van de V-strategie: België breken met name door een Vlaamse parlementaire meerderheid. Dat belooft voor de door N-VA meermaals beloofde Vlaamse onafhankelijkheid!!!

Geen opmerkingen: