POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





woensdag 18 januari 2012

Graaicultuur zonder schaamte, zonder grenzen…


Socialisten riepen vorig jaar moord en brand toen in de pers allerlei berichten over de bonussen voor allerlei bankiers bekend geraakten. Nu zal je in mij absoluut géén voorstander vinden van die ongebreidelde graaicultuur, van die cultuur van altijd meer, nog meer en als het even kan, nog iets meer. Maar de socialisten zijn toch wel de absolute hypocrieten als het over graaicultuur en schaamteloos geld achterover drukken gaat. Ten bewijze enkele cijfergegevens over een Franse socialist, bijna even presidentskandidaat, en toen toch weer niet… DSK!
De vrouw van DSK, Anne Sinclair (eigenlijk Anne Rosenberg) is de dochter van één van de belangrijkste Franse eigenaars van kunstgalerijen. Via haar vader dus was Anne Sinclair erfgename van een zeer belangrijke kunsterfenis. Voerden de socialisten indertijd geen vermogensbelasting in, zal u zich misschien afvragen? Inderdaad, maar een goede vriend van de familie, Laurent Fabius – niet toevallig ook een socialist – zorgde er wel voor dat kunstvoorwerpen buiten de vermogensbelasting bleven.
De DSK’s bouwden een zeer ruim onroerend vermogen – buiten Frankrijk natuurlijk, opnieuw konden ze op die manier ontsnappen aan de vermogensbelasting. In Marokko heeft  het socialistisch echtpaar 7 luxehotels,  9 restaurants, een verzekeringsmaatschappij en twee textielfabrieken in eigendom. Niet slecht geboerd, nietwaar?
DSK ontvangt een jaarlijks loon uitbetaald van 860.000 euro van het IMF (vrijgesteld van belastingen natuurlijk). Hij is eigenaar van een huis in Washington, met een oppervlakte van 1.100 m2. Er staan hem 3 chauffeurs ter beschikking, 9 huisbedienden, 5 secretarissen en 4 bodyguards.
In het roerend vermogen van mevrouw DSK, Anne Sinclair dus, vind men schilderijen terug met nogal wat waarde. Zo is er het schilderij “Femme en rouge et vert” (van Fernand Léger), met een geschatte waarde van 32,4 miljoen euro, “Les Nyphéas” van Claude Monet met een straatwaarde van ruim 30 miljoen euro, en “Odalisque, harmonie bleue” van Matisse, met een straatwaarde van 33,6 miljoen euro.
In Frankrijk wordt links, en zeker dit soort links, sinds lang “La Gauche Caviar” genoemd. Wat deze graaicultuur, dit schaamteloos oppotten van vermogen nog met de verdediging van de belangen van de gewone, arbeidende Fransman te maken heeft, mag links mij eens proberen uit te leggen.

Geen opmerkingen: