POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





woensdag 16 maart 2011

Nog steeds 1 op 5 zelfstandigen kredietproblemen

Het enig aangenaam aspect aan een regering van lopende zaken is dat je als kamerlid soms wat meer tijd krijgt om een minister te ondervragen over deze of gene materie. Zo kon ik gisteren bijvoorbeeld minister van KMO’s, Zelfstandigen, Landbouw en Wetenschapsbeleid, minister Laruelle (MR), uitgebreid ondervragen over de plannen van de Europese Commissie (commissaris Tajani) om kleinere bedrijven meer mogelijkheden aan te reiken op het vlak van kredietverlening.
Tussendoor vroeg ik haar de algemene krediettoestand voor onze bedrijven, en dan vooral voor onze kleinere bedrijven, voor de (al dan niet familiale) KMO’s en voor de zelfstandigen. En ondanks alle berichten over een herleving van de economie en het einde van de financiële crisis verdient de kredietverlening aan zelfstandigen alle aandacht, zo gaf de minister mij gelijk.
Ze meldde bijvoorbeeld dat 1 op 5 zelfstandigen er nog steeds over klaagt met een kredietweigering te worden geconfronteerd en zelfs 11,30% van de grotere ondernemingen zijn dat het ook voor hen zeer moeilijk blijft om aan krediet te geraken. Op mijn vraag of het dan vooral een probleem betrof van garanties, dan wel van afbetalingsmoeilijkheden, moest zij mij het antwoord schuldig blijven.
België mag dan al – met de woorden van minister Laruelle – op Europees vlak doorgaan voor de beste leerling op het vlak van kmo-steun , feit is dat de ruggengraat van de Vlaamse economie uit dit zeer fijnmazig netwerk van zelfstandigen en kmo’s betreft, en dat dit dus elk steuntje in de rug kunnen gebruiken.
Ik ben dus allesbehalve gerustgesteld, en zal de minister blijven ondervragen over de implementatie van nieuwe maatregelen (voor zover een regering van lopende zaken die kan uitvaardigen natuurlijk). 

Geen opmerkingen: