POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





maandag 18 juni 2012

Propere wagens: een moeilijk verhaal


Hybride wagens in België: het blijft een moeilijk verhaal, zo blijkt uit de cijfers. Zo werd er tot hier toe geen enkele CNG-wagen (Compressed Natural Gas) ingeschreven, terwijl ook het aantal hybride wagens (elektriciteit met andere brandstoffen) niet onmiddellijk een spectaculaire stijging kent, dat blijkt uit cijfers die ik van de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet (cdH) ontving.
Het aantal dieselvoertuigen kende in de afgelopen 5 jaar wel nog een enorme stijging: van 54,7% in 2007 naar 60,2%. De stijging was het grootst in het Waals gewest, waar het aandeel van de dieselvoertuigen steeg van 53,5% naar 60%. In het Vlaams Gewest steeg het aandeel van 55,3 naar 60,1%
Het aantal elektrische voertuigen bleef ver onder de verwachtingen. In 2007 werden er 1.037 elektrische voertuigen ingeschreven, in 2011 waren dat er 2.172, een verdubbeling. Het aantal steeg het snelst in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, maar het aandeel van elektrische voertuigen blijft het grootst in Vlaanderen, waar 1.171 elektrische voertuigen ingeschreven waren. In het Waals Gewest is één voertuig op 8484 elektrisch, in het Vlaams Gewest één op 4324 voertuigen. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is dat één op 1450 voertuigen.
Opmerkelijk is tenslotte dat het aantal voertuigen met de combinatie ‘LPG en benzine’ in alle gewesten daalt: in het Waals Gewest met 32%, in het Vlaams Gewest met 35% en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met 32%.

Geen opmerkingen: