Uit cijfers van het Internationaal Maritiem Bureau (IMB)
viel een tijd geleden af te lezen dat het aantal aanvallen van piraten op zee
in 2011 gestegen was. Zo werden in de eerste negen maanden 352 schepen
aangevallen, een stijging van 22%. 199 van die aanvallen waren het werk van
Somalische piraten, een verdubbeling ten opzichte van 2010.
Ik vroeg minister van Economie en Noordzee, Johan Vande
Lanotte (SP.A), naar cijfers voor schepen die onder Belgische vlag varen. Uit
zijn antwoord valt af te leiden dat er in 2007-2011 één schip, de steenstorter
“Pompei” gekaapt werd, en verder 2 incidenten werden gemeld met schepen onder
Belgische vlag.
Opmerkelijk is de jaarlijkse meerkost van de dreiging van
piraterij voor de Belgische schepen: men raamt die meerkost op ongeveer 30
miljoen euro! 50% van de kosten zijn toe te schrijven aan bijkomende
brandstofkosten om sneller te varen en te navigeren. 30% ongeveer wordt besteed
aan bijkomende verzekeringspremies en 20% voor bijkomende passieve
beschermingsmaatregelen aan boord.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten