Een bericht waar onze leraars/leraressen met enige
bezorgdheid hebben gelezen, maar ook ouders en leerlingen zelf moeten hierover
ongerust worden: “Helft van de
leerlingen kan geen kaart lezen”, aldus De Standaard (24.04.2012).
“Bij tabellen en grafieken ligt de scoren nog lager dan bij
de atlas. Daar scoort iets minder dan de helft het niveau dat ze moeten halen
op het einde van de eerste graad. Bovendien gaat de beheersing lichtjes
achteruit ten opzichte van eenzelfde onderzoek 7 jaar geleden. Toen haalde de
helft nog de doelstellingen voor het lezen van tabellen en grafieken, nu is dat
teruggevallen naar 45%”.
Bij kaarten en plannen is er zelfs een terugval van 57 naar
46%.
Tijd dat het onderwijs en de politiek naar oorzaken gaan
zoeken, zonder zich te storen aan allerlei politiek correcte axioma’s,
ideologische denkbeelden en dergelijke. Maar veel vertrouwen heb ik niet in het
onderzoek, want laat nu juist onderwijs en politiek de meest politiek-correcte
wereldjes zijn in dit landje. Wil Vlaanderen zijn vooraanstaande positie inzake
opleiding en vorming niet kwijtspelen, dan zou het nochtans best oog hebben –
zonder oogkleppen dus – voor deze vrij alarmerende evolutie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten