POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





dinsdag 12 oktober 2010

Iedereen is links

Er zijn politieke nieuwelingen die blijven verbazen. Neem nu Siegfried Bracke, de Oost-Vlaamse neophyt voor N-VA, een man die uit de journalistiek komt en onmiddellijk verheven werd tot de status van halfgod. Die man, die van zichzelf zegt dat hij nog veel te leren heeft, bestaat het om zijn partij, N-VA, als “links” in te schalen, en hij slaagt er tevens aan de term links een grensverleggende betekenis te geven.




In een bijdrage “Het Profiel” over Bracke in De Standaard (09.10.2010) kan men het volgende lezen: “Wie van mening is veranderd, heeft er tenminste over nagedacht. Bovendien beschouw ik mezelf nog altijd als links. Ik weet dat niet al mijn partijgenoten het hiermee eens zijn, maar voor mij heeft de N-VA een links partijprogramma. Wij willen dat iedereen het goed heeft in Vlaanderen, en als het even kan, in heel Europa”.



Hoera, denk ik dan, links is heruitgevonden! Wat een historisch inzicht! Dan moet de heer Bracke mij toch wel eens komen uitleggen wat rechts betekent? De wil dat niet iedereen het goed heeft in Vlaanderen? Wie kan er nu iets op tegen hebben dat iedereen het goed heeft? Iedereen burgemeester? Neen, maar iedereen wél links voortaan.



Ik denk dat partijvoorzitter De Wever, tevens historicus De Wever, nog lange gesprekken zal nodig hebben om de heer Bracke bepaalde historische inzichten bij te brengen.

Geen opmerkingen: