POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





maandag 11 oktober 2010

Aantal vreemdelingen betrokken in moorden onbekend (in België)

In antwoord op een mijn mondelinge vraag van dinsdag 5 oktober gaf de ontslagnemende minister van Binnenlandse Zaken, Annemie Turtelboom (Open VLD) cijfermateriaal vrij betreffende moord en moordpogingen in België. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat maandelijks niet minder dan 76 mensen in België betrokken zijn bij een moord of een moordpoging (cijfers van 2009). In 2008 was dat nog maar 70 per maand. Niet onmiddellijk een vooruitgang dus.




Ik stelde mijn vraag in verband met de dubbele moord op twee Turkse broers in Meulebeke. De dader, een andere Turk uit Meulebeke, had namelijk zijn oog laten vallen op de vrouw van een van de twee broers en daarmee zijn doodsvonnis getekend. Een eremoord inderdaad.Ik wilde van de minister vooral weten hoeveel moorden of moordpogingen in België gebeuren door Turken of door Belgen met een Turkse achtergrond.



Verontrustend is in elk geval dat de minister slechts cijfers kon geven inzake daders met de Turkse nationaliteit. Op basis van de Belgische statistieken was het haar dus niet mogelijk om het aantal verdachten met een Turkse achtergrond te bepalen. Probeer daar maar eens een beleid op te bouwen! Nochtans is het algemeen geweten dat in een aantal niet-Europese culturen de eremoord nog steeds gehandhaafd wordt, en het zou nuttig geweest zijn om dit met cijfermateriaal onderbouwd te zien. Helaas, weeral niet in België dus!

Geen opmerkingen: