POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





woensdag 18 juni 2008

56% taksen!

Bijna 140 dollar voor een vat ruwe olie, een nieuw historisch record. En we zullen het geweten hebben. Nochtans voorspellen allerlei experts dat dit nog maar een begin is, en dat we naar prijzen evolueren van 300 dollar per vat!

Wordt fossiele brandstof in de toekomst dus nog duurder, dan moet hierin vooral het aandeel van de Belgische staat stevig worden aangeklaagd. Onze partij heeft altijd aangeklaagd dat de accijnzen en daarboven een btw van 21%, onze brandstofprijzen nog duurder maakten dan in de ons omringende landen. In De Morgen (17.06.2008) kan men, onder de titel “Overheid verdient grof geld aan hoge olieprijs”, een bevestiging van onze stellingen lezen.

De Belgische automobilist – dat heeft De Morgen berekend – draagt per tankbeurt van 50 liter tot 9,5 euro meer af aan de fiscus dan 5 jaar geleden. En de belastingdruk op een tank stookolie van 3.000 liter is met 360 euro toegenomen.

Het kon zò uit het Vlaams Belang-pamflet komen dat wij in de komende dagen in gans Vlaanderen (mét inbegrip van Brussel) zullen bussen. Verschillende Europese landen pasten in het verleden een verlaagd btw-tarief toe voor gas en electriciteit. België niet, waardoor de prijs van superbenzine op datum van 30 mei 2008 per liter 1,58 euro bedraagt. Alleen Nederland doet nog iets slechter, maar alle andere Europese landen doen beter: Letland (1,07 euro), Spanje (1,19 euro), Griekenland (1,23 euro).

Met andere woorden: de belastingen in dit land zijn véél te hoog. Meer dan 56% van de prijs van benzine aan de pomp gaat naar de staatskas (accijnzen en btw). Bij diesel gaat het om 40% van de prijs. In het pamflet eist het Vlaams Belang dan ook dat de btw op aardgas, elektriciteit, huisbrandolie, diesel en benzine daalt van 21 naar 6%. Op die manier zou de prijs van superbenzine bijvoorbeeld opnieuw kunnen zakken van 1,58 naar 1,39 euro. Wat stookolie betreft zou dit voor een tankbeurt van 2.000 liter op een besparing van 220 euro neerkomen.

Er moet dringend iets gebeuren: de truckers proberen de druk op de regering te verhogen, de boeren dreigen met hardere acties. Steeds meer particulieren kunnen met moeite de eindjes aan elkaar knopen. Wij eisen dringende maatregelen!

Geen opmerkingen: