POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





vrijdag 22 november 2013

Vlaamse komiek met gezonde reacties…

Wie neemt Urbanus au sérieux? Niemand, maar daar zou binnenkort toch wel eens verandering in kunnen komen. Het is niet de eerste keer dat Vlaanderens meest gekende komiek met enkele scherpe oneliners uit de hoek komt en enkele rake klappen uitdeelt.  In de weekendbijlage van De Standaard van 9 november bijvoorbeeld, een lang interview met Urbanus, met daarin volgende zin: “Lach je met de kerk, dan ben je links. Lach je met de islam, dan ben je rechts. Waar slaat dat op? Ik lach met religie en met de mensen die er macht uit halen.”
Of volgende quote, die er ook niet naast zit: “In mijn zaalshow komt dat nummer na een minutenlange sketch waarin ik alle clichés over allochtonen aan bod laat komen. Het begint met “Er waren eens twee allochtonen…Maar dat is al wreed lang geleden” en eindigt met een spiksplinternieuwe moslima – “ah ja, ze was nog helemaal ingepakt” – die trots is dat haar pasgeboren baby zijn eerste woordje al kan zeggen: “racist”.  Kijk, ik wil geen valse linkse zijn. Heel veel artiesten zijn links, puur uit schrik voor de media. Ik draag al 15 jaar de stempel “rechtse zak”. So what? Dat zijn truken om mij het zwijgen op te leggen”.
Het credo van Urbanus? “Van mij mogen mensen geloven wat ze willen, maar de harde kern vindt dat ze het recht hebben om ons te vermoorden omdat wij ongelovig zijn. Daar leg ik me niet bij neer. Waarom zouden we verdraagzaam moeten zijn tegenover mensen die ons niet kunnen uitstaan? (…) De dag dat wij vrij grappen kunnen maken over allochtonen en de islam, zal de sfeer ontladen zijn. Maar we zijn nog niet op dat punt. En ik vrees dat we nog eerder tot een clash zullen komen. De beschaving is maar een heel dun vliesje. Alle leven is oorlog tussen de genen”.

Oei, ik zie links al ernstig naar adem snakken… 

Geen opmerkingen: