POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





woensdag 20 november 2013

Progressieve filosofe te dicht bij zogenaamd uiterst rechts

Men kent het verschijnsel, niet alleen in België trouwens: links streed jarenlang voor gelijke rechten voor vrouwen en voor vrouwenemancipatie. Die verworvenheden worden door datzelfde linkse kamp overboord gegooid, als het erom gaat islamitische stemmetjes te ronselen. Weinig progressieve mensen durven hiertegen protesteren, maar in Frankrijk verheft de feministische filosofe Elisabeth Badinter in elk geval haar stem. Het interview met haar verscheen in De Morgen (09.11.2013).
Een uittreksels. Op de vraag of hoofddoeken (“in alle gradaties”) uit het publieke domein moeten verdwijnen, antwoordt ze: “Jazeker. En die overtuiging wordt me niet in dank afgenomen. Ik kan niet zeggen dat het prettig is om uitgemaakt te worden voor ‘aanhangster van Le Pen’, als je, zoals ik, je hele bestaan hebt gewijd aan overtuigingen zoals vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid voor iedereen. Maar ik ben geen politicus, ik hoef geen stemmen te ronselen, dus ik kan zeggen wat ik vanaf de zijlijn zie. De seculiere maatschappij is in gevaar. Wie dat niet ziet, is medeplichtig aan het verlies van democratie”.
En verder: “Ik werk nog altijd in Les Archives des Affaires Etrangères. Tot een paar geleden lag dat aan de Quai d’Orsay, centrum Parijs. Vandaag heeft het onderdak in La Courneuve, een voorstad. Je merkt dat veel belangstellenden die de archieven aan de Quai d’Orsay raadpleegden, niet naar La Courneuve komen. Ook de progressieven niet, hoor. De banlieue is niet alleen geografisch een ander oord. Ook cultureel beland je in een andere wereld met bijvoorbeeld amaar meer Maghrebijnse vrouwen in chadors. Dat beeld schrikt niet moslims af. Ik snap die angst, die helaas ook weer tot stemmen voor rechts leidt. Ik begrijp ook de zucht van moslima’s om bij een gemeenschap te horen die zich van de andere onderscheidt en ik begrijp dat godsdienst een antwoord kan bieden op een diep verlangen van mensen. Maar de Franse staat mag aan die tendensen niet toegeven. Frankrijk moet voor de ratio kiezen, voor de scheiding tussen geloof en staat en voor een scherpe afbakening van de private en publieke domeinen. Een politieke, filosofische en religieuze neutraliteit, daar staat Frankrijk voor. Al zou je dat vandaag in bepaalde delen van ons land niet meer zeggen”.

Een stevige stem die best ook eens zou weerklinken in het conservatieve, vastgeroeste Belgische linkse establishment. Welke progressieve Vlaamse vrouw durft het aan?  

Geen opmerkingen: