POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





woensdag 20 februari 2013

Naar een protectionistisch Europa?


Men kent het credo van sommige liberalen – de vrije markt is zelfregulerend en als automatisme zorgt het voor de ideale maatschappij – maar er komen steeds meer barstjes in deze neo-liberale economisch-politieke constructie. Zoals bleek uit het onderstaand interview met een CEO van een groot staalconstructiebedrijf in België. Zéér interessant! 
Voor de ceo van Victor Buyck Steel Construction, een Europese topspeler in het neerpoten van grote stalen bruggen en andere constructies, is het drama van Luik (waarbij ruim duizend werknemers hun baan verliezen) een symptoom van een veel grotere tragedie binnen de Belgische en bij uitbreiding Europese industrie. Een crisis die niet zomaar te reduceren is tot slogans over hoge loonkosten en concurrentiekracht. 'Politici binnen Europa en eigen land stellen in alle sectoren onze markten open voor import uit lageloonlanden. Op korte termijn spaar je zo kosten uit ja. Maar op langere termijn zijn de gevolgen negatief.' 
Op de vraag van De Standaard wat hij hiermee bedoelt, antwoordt hij: 'Kijk naar de bouw van de grootste sluis ter wereld, in Antwerpen aan het Deurganckdok. Een constructie van 12.000 ton industrieel staal. Onze corebusiness dus, goed voor een jaar lang werk voor zo'n 200 mensen. Maar het aannemerscollectief kiest voor een Chinese importeur. Die is 8 miljoen euro goedkoper dan wij. Niet weinig op een contract goed voor 35 miljoen euro.'
'Maar er zijn wel geen jobs in ons land gecreëerd en het geld vloeit volledig weg naar China, terwijl wij via onder meer personen- en winstbelastingen alleen al grofweg 14 miljoen hadden teruggestort naar de staat. Een besparing van 8 miljoen euro betekent dus eigenlijk een verlies van 6 miljoen euro voor onze samenleving (…). Bovendien betekent het verschepen van die staalreuzen uit China een extra CO{-2}-uitstoot van ongeveer 10.000 ton in de atmosfeer,  meer dan de uitstoot bij het bouwen ervan. Wereldwijd stijgt de vervuiling dus dankzij deze Chinese import, maar in ons land kunnen we vieren dat we geen uitstoot creëren omdat de constructie hier niet gefabriceerd is. Pure hypocrisie.'
Of er dan een alternatief is? Protectionisme?  'Toch op Europees vlak, ja. Maar er is om te beginnen vooral een bewustzijnsverruiming nodig. Het probleem is dat vrijhandel al jaren het enige punt op de agenda is. Het resultaat is dat de industrie hier wegtrekt. Toen ik dat aanklaagde bij Karel De Gucht, Europees commissaris voor de Handel, zei een rechterhand van hem mij boudweg dat ik best zelf mijn productie naar de andere kant van de wereld verhuis. We hebben een vestiging in Maleisië, maar daar produceren we voor de lokale markt, we ondergraven de Europese markt niet vanop afstand.'
'Nu stel ik vast dat politici moord en brand schreeuwen als die vrijhandel ons jobs kost. En taskforces oprichten als pleister op een houten been. Ik pleit voor een handelspolitiek die rekening houdt met ecologische, sociale en kwaliteitsvoorwaarden.”

Geen opmerkingen: