POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





maandag 15 maart 2010

Waarom het verankeringsdebat zo belangrijk is?

Ons wordt soms wel verweten dat we star denken, dat we de realiteit van sommige zaken niet willen zien en dat we bekrompen Vlaams zijn. Dat we alles onder de kerktoren willen houden en dat we geen open venster op de wereld willen.




Waar ik mij vooral aan erger, is de naïviteit van sommige politieke tegenstanders. Vooral dan in het verankeringsdebat bijvoorbeeld, of in het debat over de volledige vrijheid van personen, goederen en kapitalen, waar ik het moeilijk mee heb. Precies of de wereld bestaat alleen uit ‘mensen van goede wil’ die alleen en met z’n allen een plaatsje onder de zon zoeken, voor zichzelf en voor hun kinderen. “Wie kan daar nu iets tegen hebben?” – u kent het soort redeneringen ongetwijfeld.



Neem nu China. Deze Aziatische supermacht maakt van de economische en financiële problemen van (Zuid-) Europa gebruik om zich een weg te kopen. Geopolitieke en economische belangen spelen voor de Chinezen een veel grotere rol dan “de mensen”, “als wij het maar goed hebben”, enzovoort. China biedt staten als Griekenland, Servië, Kroatië, Moldavië gunstige dollarkredieten aan: looptijden tot 15 jaar tegen een interest van 3%. En ter compensatie vraagt China alleen een bepaald aandeel in het kapitaal van strategische firma’s in de energie- en grondstoffensector, in de havens en in banken.



Een eerste groot krediet van 55 miljard euro, dat Papandreoe via Goldman Sachs via China wilde financieren, ging uiteindelijk niet door omwille van de zekerheden die Griekenland niet wilde – of niet kon – bieden: de Chinezen wilden namelijk een belangrijk aandeel in de Nationale Bank van Griekenland. Maar ondertussen wordt er wel verder onderhandeld over een minder groot krediet van 5 tot 15 miljard euro. De containerhaven van Pireaus is ondertussen eigendom van de Chinese staatsrederij Cosco, die de haven wil uitbouwen tot een uitvalsbasis in het zuiden van Oost-Europa.



Met Servië ondertekende China in 2008 al een strategische partnerschapsovereenkomst. De staatsbank Eximbank leende 170 miljoen euro voor de bouw van een nieuwe brug over de Donau in de buurt van Belgrado en 890 miljoen euro voor de sanering van energiefabrieken.



Kroatië, dat een schuld meezeult van 42 miljard euro, sloot een overeenkomst met China (2009) voor de nieuwbouw van de luchthaven van Zagreb en de haven van Ploce in Dalmatië. Met het verarmde Moldavië werd met het bouwconcern Covec een krediet van 1 miljard euro overeengekomen, en daarvoor zullen de Chinezen zich bezighouden met de bouw van straten, energiefabrieken, waterwerken, enzovoort. Terloops even opmerken dat de Albanese president Berisha onlangs, tijdens een werkbezoek in Tirana, de Chinezen industriegrond aanbood voor de ronde prijs van 1 euro.

Geen opmerkingen: