POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





vrijdag 19 maart 2010

Het loopt fout in Borgerhout – ‘Brusselse’ oplossingen dan maar?

Een beklijvend verslag in Gazet van Antwerpen (11.03.2010), sommigen hebben het zeker gelezen: “De dagen dat op de spoed van het Stuivenbergziekenhuis géén slachtoffer van een messengevecht wordt binnengebracht, zijn zeldzaam. Borgerhout en omgeving zitten met een serieus veiligheidsprobleem”.



Het heeft allemaal te maken met allochtone jongeren. “Veel zware vechtpartijen hebben te maken met drugs. Maar er zijn er ook tussen groepjes jonge Marokkanen en Afrikanen. En iets te gemakkelijk worden messen getrokken. Sommige ambulanciers hebben er geen goed oog in: “De spanning onder de jongere generatie is echt te snijden. Ik vind het doodjammer, maar we hebben hier te maken met een tijdbom. Niet lang meer en die ontploft”.


Spijtig voor de stad, spijtig voor de autochtone bevolking, maar ook nu weer blijft het beleid achter. Er is geen visie, die enigszins aansluit met de realiteit in Borgerhout en omstreken. En dan krijg je als vanzelf reacties als deze van een werkgever in de streek, een werkgever die géén racist is en al meerdere keren allochtonen kansen heeft gegeven in zijn bedrijf: “Eerlijk, op dit moment zal ik tien keer nadenken vooraleer ik er nog een aanneem. Vijf van de zes laatsten heb ik moeten ontslaan. Ik werd bestolen. Ja, wij moeten ze kansen geven, maar ze moeten die kansen ook grijpen. Vorige week nog: ik spreek een paar jongeren aan die met chips gooiden in mijn winkel. Dat kan toch niet, zeg ik ze. Meteen staan ze op hun achterste poten en ben ik plots een racist. Nee, ik vraag alleen maar respect”.


Steeds meer ‘kutmarokkaantjes’ komen trouwens van Nederland naar België overgewaaid. België is een ‘lekker, gemakkelijk landje’. Wat zegt een landgenote van hen: “Er komen op dit moment heel veel Nederlandse Marokkanen naar hier. Nederland wordt te duur. Maar vooral: in België is het lekker makkelijk om hun Marokkaanse bruid of bruidegom over te laten komen (…) Ze denken dat ze hier gewoon lui kunnen zijn en zoeken geen werk”.


En tientallen, méér dan behulpzame instellingen die hen dan nog eens aanwijzen op welke manier ze het allemaal moeten organiseren…Ja, jongens, echt goed bezig, hoor!

Geen opmerkingen: