Ondanks het feit dat het aantal inschrijvingen van personen- en vrachtwagens sinds het uitbreken van de financiële en economische crisis vooral de jongste 6 maanden in elkaar is geklapt (niet enkel in België natuurlijk), blijkt uit cijfers die ik van de minister van KMO’s, Zelfstandigen, Landbouw en Wetenschapsbeleid, mevrouw Laruelle (MR) mocht ontvangen als antwoord op een schriftelijke vraag, dat Vlaanderen een steeds groter aandeel neemt in het aantal inschrijvingen van vrachtwagens.
De cijfers zien er als volgt uit:
2005: 11.800 inschrijvingen van nieuwe vrachtwagens, waarvan 8.710 in Vlaanderen (73,7%).
2008: 12.106, waarvan 8.882 (73%) en in de eerste maanden van 2009: 4.546, waarvan 3.433 in Vlaanderen, een aandeel van 75,5%.
Is dit een uiting van de overtuiging van Vlaamse ondernemers om te blijven investeren in een versterking van het economisch weefsel? Feit is in elk geval dat Wallonië blijft steken op een povere 20%, en voor de eerste maanden van 2009 zelfs niet eens: amper 17% van de nieuwe vrachtwagens werden in Wallonië ingeschreven. Het zogenaamd Brussels Hoofdstedelijk Gewest kwam uit op ongeveer 7,5%.
POLITIEKE COLUMN:
Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.