POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





dinsdag 22 november 2011

Forse stijging klachten foute facturen bij telefonieoperatoren


Naar aanleiding van een concreet geval waarbij een klant, die in het buiteland verbleef en bij thuiskomst merkte dat zijn telefoniebedrijf een foute factuur van 743.800 euro voor gesprekken en van 429.603 euro voor berichten had opgestuurd, wilde ik van de Minister van Vereenvoudigen en Ondernemen, Vincent Van Quickenborne (Open VLD),  weten of het aantal klachten over foute facturen bij telefonieoperatoren toegenomen is in de loop van de jaren, en in welke mate.
Uit de cijfers van de ombudsdienst die de Minister overmaakte, blijkt in elk geval dat het aantal ingediende klachten inzake facturen tussen 2007 en 2010 met ongeveer 33% gestegen is, van 10.039 klachten in 2007 tot 13.341 in 2010.
Volgens een aantal telefonieoperatoren komt dit soort fouten heel zelden voor omdat er een bijna automatisch toezicht is op het verbruik van iedere klant. Een abnormale stijging zou aanleiding moeten geven – althans volgens het systeem – tot een onmiddellijk contact tussen operator en klant. Maar de Minister geeft toe dat in dit concreet geval het systeem zou kunnen hebben gefaald. 

Geen opmerkingen: