POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





woensdag 15 juni 2011

Gaat er ook bij het Humanistisch Verbond een lichtje branden?

Zijn niet alleen bij Siegfried Brache (N-VA) maar ook bij het Humanistisch Verbond, bij de Humanistisch-Vrijzinnige Vereniging, de schellen van de ogen gevallen? Misschien maak ik mij te veel illusies bij deze politiek-correcte (tegen-)kerk. Maar in elk geval blijkt dat zelfs daar het taboe dat op élk debat over multiculturaliteit lag, aan diggelen gaat. Haalt de werkelijkheid ook het HVV in?
Voor mij ligt de uitgave van “Het Vrije Woord” van februari-maar-april 2011, met daarin een lang interview met collega Bracke. Een aantal passages kunnen we u toch onmogelijk onthouden, vind ik. Op de vraag bijvoorbeeld hoe hij tegenover de multiculturele samenleving staat, zegt de heer Bracke: “Wij hebben ons vastgereden in een angst voor het Vlaams Belang. Dat heeft ervoor gezorgd dat samenlevingsproblemen, zodra ze ook maar iets met allochtonen te maken hebben, onbespreekbaar waren (…) Ach, we hebben een gigantische prijs betaald. En de media, ook ikzelf, zijn daar in de fout gegaan. Als er iemand was die een scheve toestand recht wou zetten, hebben wij jarenlang gevraagd: ‘Loopt u het Vlaams Belang niet achterna?’ Waarop de politicus bijna een beroerte kreeg van de schrik. Dat heeft ons verblind, verdwaasd en verdoofd”.
Nu is het alleen nog wachten tot N-VA voldoende moed vindt om de cordon sanitaire te doorbreken, maar dat kan dus nog een tijdje duren, vrees ik….

Geen opmerkingen: