POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





woensdag 30 januari 2008

Vlamingen, Franstaligen en reclameboodschappen

Nadat 2007 het jaar van dé grote ontnuchtering werd voor de Belgen, voor het establishment en voor allerlei opiniemakers, toen bleek dat “België” eigenlijk niet bestond en dat Vlamingen en Franstaligen op zowat elk maatschappelijk vlak anders denken, lijkt het alsof deze trend zich verder zet in 2008.

2007 was het jaar van de grote maatschappelijke breuklijnen tussen Vlamingen en Franstaligen: sociaal-economisch, cultureel, politiek, juridisch was er bijna geen thema te vinden waarover de 2 volksgemeenschappen in België geen verschillende en zelfs tegengestelde ideeën hadden. 2008 wordt misschien het jaar van de verdieping van die fundamentele maatschappelijke tegenstellingen?

Zo kan men in Metro lezen dat “Vlamingen en Walen totaal verschillend aankijken tegen reclame. Dat blijkt uit een studie van het reclamebureau Mc Cann Erickson.De onderzoekers legden een selectie van tv- en radiospots, gedrukte reclame en internetpubliciteit voor aan een panel van 3.000 landgenoten. De Franstalige Belgen hielden van spots die op emotie spelen en de verbeelding prikkelen, terwijl Vlamingen eerder vielen voor rationele en directe communicatie”. Mc Cann concludeert dat een reclamecampagne het zelden goed doet bij zowel Vlamingen als Walen.

Ik ben geneigd hieraan toe te voegen dat ook een “Belgisch” beleid het op andere vlakken onmogelijk goed kan doen, gelet op de verschillende invalshoeken, verwachtingen en wensen van de verschillende volkeren. Ondertussen moddert oranje-blauw-rood maar aan.

Geen opmerkingen: