POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





donderdag 17 januari 2008

Rellen bij scholierenmatchen

Is dit bericht het vermelden waard, vraag ik mezelf af. Uiteindelijk besloot ik het bericht dan toch maar te publiceren, dit na het afwegen van de voor- en de nadelen. Maar twee argumenten stonden hoog op het lijstje: Als Vlaams-nationalist vond en vind ik het mijn plicht om elke intimidatie, ook van intellectueel-culturele aard, ook van politiek correcte aard aan te klagen. En ten tweede wil ik tegelijkertijd de hypocrisie in dit land aanklagen, die met de politieke correctheid meestal gepaard gaat.

De feiten zijn ondertussen uit de pers gekend. Jeugdploeg A speelt tegen jeugdploeg B. Na de match worden niet minder dan 8 spelertjes en hun trainer door agressieve toeschouwers zo hard aangepakt, dat ze in het ziekenhuis belandden. De relschoppers verdwenen vooraleer de politie ter plaatse was. De ploeg, waarvan een groepje toeschouwers er op los sloeg, was in het verleden ook al in andere relletjes gemengd. De cel jongerencriminaliteit van de Antwerpse politie houdt zich ondertussen met de zaak bezig.

Tot daar feiten van wat als een banaal geval van voetbalgeweld zou kunnen worden omschreven, ware het niet dat de agressoren van vreemde origine bleken te zijn. Waren de slachtoffers vreemdelingen geweest, en de agressievelingen autochtonen, dan was het “racisme” voor het zogenaamde Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding al bewezen, en was klacht al lang geschreven. Nu zijn de slachtoffers blanken. Heeft u al iets gehoord van racistische daden in hoofde van de allochtone toeschouwers? De meeste kranten lieten zelfs elke verwijzing naar de achtergrond van de daders vallen. Omgekeerd racisme, zeg maar.

Dat steeds meer mensen dit omgekeerd racisme meer dan beu zijn, deert de heren van de pers blijkbaar niet.

Geen opmerkingen: