POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





dinsdag 25 maart 2008

Enkele reacties op het regeerakkoord. Wélk regeerakkoord?

Op de vraag of hij nog gelooft in een staatshervorming of een splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde antwoordt Peter De Roover van de Vlaamse Volksbeweging: “Feit is in elk geval dat Leterme een regering had beloofd onder die twee voorwaarden. Vandaag is er een regering zonder dat er ook maar één voorwaarde vervuld is”.

Dat De Wever het vertrouwen zal geven aan Leterme verwondert De Roover niet: “Het tegendeel zou neerkomen op het feitelijke einde van het kartel. Het voortbestaan van het kartel is de enige reden van deze ‘ja’”.

Of wat denkt u van de volgende woorden van Eric Defoort (voorzitter van de VVB): “Er is geen enkel argument te bedenken waarom Leterme I op drie maanden tot een grote staatshervorming zou kunnen komen terwijl dat de afgelopen negen maand onmogelijk leek”.

De éminence grise van de Vlaamse journalistiek, Manu Ruys, ziet het als volgt: “Communautair is er niks geregeld, er ligt geen vette vis in de pan, zelfs de borrelnootjes smaken flets”.

Ivo Mechels, de woordvoerder van de helemaal niet communautair gevoelige Test-Aankoop: “Ik wil een oproep lanceren. Als er een staatshervorming van komt, zorg dan alstublieft voor homogene bevoegdheidspakketten. Bij de laatste vergelijkende test van luchtverversers heb ik niet minder dan 9 ministers moeten aanschrijven”.

De Franstaligen zijn véél enthousiaster, zoveel is duidelijk. Zo schrijft Eric Domb, voorzitter van de Union Wallonne des Entreprises: “Iemand moet het doen, dus ik wens Leterme I veel geluk. Negen maanden crisis is lang genoeg geweest. Aan het werk, luidt mijn boodschap”.

We sluiten dit korte overzicht graag af met de volgende waarschuwing van de premier zelf, Yves Leterme (CD&V): “Kijk, bij sommige mensen van de N-VA wringt het dat ik eerste minister wil zijn van alle Belgen en dat ik België niet op de helling wil zetten (…) Zij zullen moeten leren leven met ons standpunt: mijn partij blaast België niet op.”

Geen opmerkingen: