POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





dinsdag 11 december 2012

Geestelijke vader van EBA niet mals voor regering


De geestelijke vader van de Eenmalige Bevrijdende Aangifte in 2004, waarbij belastingplichtigen hun zwart of grijs buitenlands geld naar België konden terugbrengen tegen een eenmalige bevrijdende aangifte, is niet mals voor de regering. Niet voor deze regering, maar ook niet voor de vorige, die deze EBA invoerde:  “Ik was daarom voorstander van de eenmalig bevrijdende aangifte in 2004, maar niet tegen die lage tarieven. Dat was veel te goedkoop. Belachelijk goedkoop” (De Morgen, 08.12.2012).
Nu is deze topadvocaat, meester Dauginet, zo mogelijk nog scherper voor de maatregelen van de regering Di Rupo en dan vooral voor de fiscale maatregelen. Hij vindt de nieuwe en zoveelste eenmalige bevrijdende aangifte tegen twee tarieven een “dwaas compromis”: “Ik heb zoals elke succesvolle werkende Belg mijn hele leven 50% belastingen betaald. Dat mag u gerust weten: ik betaal 1 miljoen Belgische frank belastingen per maand. Omdat ik hard werk en een succesvol bureau heb. Maar ik betaal ze wel. Wij werkende Belgen hebben toch ook recht van spreken? En wat zegt de regering nu? De braven, die mogen voor 15% komen. Ik durf te wedden dat ik vooral braven aan mijn deur zal zien”.
Hetzelfde verhaal wat de verhoging van de roerende voorheffing betreft: een dom verhaal, want ook de gerechtsdeurwaarders vallen daaronder: “Dat is extreem asociaal. De kerel die al in de goot ligt, krijgt er nu nog eens 21% bovenop. Wat krijg je dan van politici te horen? We zullen wel zien of we reparatiewetten moeten maken”.
In België is een echt beleid niet meer mogelijk, het is allemaal steekvlampolitiek. “Daardoor krijg je rap-rapwerk”.

Geen opmerkingen: