POLITIEKE COLUMN:

Wegens beƫindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





donderdag 19 december 2013

Bolkestein over de islam

Frits Bolkestein is niet de eerste de beste. Vooraanstaand oud-liberaal minister in verschillende regeringen, oud-EU-commissaris, auteur van verschillende controversiĆ«le boeken. Een man die geen blad voor de mond neemt, die vrank en vrij zijn gedacht zegt. En wat oud-politicus Bolkestein zegt, hoeft zelfs niet met ons Vlaams Belang-discours overeen te komen, om interessant genoeg te zijn om even onder uw aandacht te brengen:  “Sommige culturen zijn meer ontwikkeld dan andere. De islamitische cultuur is momenteel inferieur aan de westerse. Ik noem twee dingen: de afwezigheid van democratie en de onderdrukking van de vrouw”.
Bolkestein verzet zich tegen de stigmatisering van bevolkingsgroepen: “Ik geef de werkelijkheid weer zoals ik ze analyseer. Ik zie de mensen niet als minderwaardig, maar de cultuur. De mensen doen wat de cultuur hen gebiedt. U gaat me toch niet vertellen dat de positie van de vrouw in de islamitische cultuur dezelfde is als die in West-Europa?”

Waarom hij zijn veto uitspreekt tegen een (even liberaal) kandidaat-voorzitter van het Europese Parlement als Guy Verhofstadt? Eerder noemde hij diens eurofederalisme zeer gevaarlijk, en “niemand wilde het trouwens”. In Knack zegt Bolkestein hierover: “Kijk naar de landen rondom u: die willen geen Europese federatie. Niemand wil wat Verhofstadt zegt. En men moet niets achternalopen wat er toch niet komt”.  

Geen opmerkingen: