POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





woensdag 3 november 2010

Het zit hem soms in de laatste paragraaf van een persartikel

Ja, je moet het ze toegeven, die persjongens en –meisjes! Ze slagen er soms in hun boodschap verborgen te houden tot de laatste paragraaf. Kwestie van het spannend te houden? Of misschien een kwestie om het niet aan de neus van jan en alleman te hangen?




Neem nu het verslag van de experts inzake het treinongeval in Buizingen. Om het tragisch ongeval te onderzoeken werd in de Kamer zelfs een bijzondere commissie “Spoorwegveiligheid” in het leven geroepen, die al enkele keren is bijeen gekomen en waar tijdens een hoorzitting enkele experts werden gehoord over de veiligheidssystemen van de NMBS. Hun conclusie was vrij gelijklopend – ondanks de verdediging van minister Inge Vervotte van het bestaande systeem: “De veiligheid op het Belgisch spoornetwerk is nog steeds ondermaats”, aldus een verslag in Metro.



De top van NMBS zou de voorbije dertig jaar verkeerde keuzes hebben gemaakt. Over de invoering van het remsysteem TBL1+ bijvoorbeeld zijn de experts ook duidelijk: het Europese remsysteem ETCS is veiliger, maar de NMBS-groep kiest voor het TBL1+-systeem”. En dan de conclusie van de krant, de allerlaatste paragraaf van het artikel: “Het TBL1+-systeem was op het moment van de aankoop niet het beste systeem op de markt, maar de NMBS heeft het aangeschaft omdat het in Charleroi ontwikkeld werd, om zo de Belgische economie te stimuleren”. Lees: de Waalse economie.



Commentaar overbodig, zou ik zeggen.

Geen opmerkingen: