POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





donderdag 27 september 2007

1.118 - 75

Le Soir en ook Het Laatste Nieuws (26.06.2007) meldden ‘met gepaste trots’ – zoals dat dan heet – dat “langs de Waalse autowegen tussen april en juni 2008 16 onbemande camera’s worden geïnstalleerd. Er is een protocol ondertekend tussen de politie en de Waalse minister van Wegeninfrastructuur Michel Daerden”.

Goed nieuws dus! Alleen staat daar wel tegenover dat in ondertussen in Vlaanderen niet minder dan 1.118 onbemande camera’s staan te flitsen, terwijl Wallonië er – met inbegrip van de 16 nieuwe – slechts 75 heeft opgesteld. Een 20-tal camera’s in Wallonië staat er daarenboven leeg bij, want er zijn nog steeds conflicten tussen de federale politie en de bevoegde Waalse minister over wie wat moet doen. In dit verband mogen we zeker nooit het citaat van kameraad Di Rupo uit het oog verliezen: "Vlamingen moeten maar eens aanvaarden dat er tussen de regio’s verschillen in ethische gevoeligheid bestaan. Het dossier van de onbemande camera’s is in Vlaanderen bijvoorbeeld niet ethisch geladen, maar in Wallonië wél. Wij beschouwen het als een onaanvaardbare inbreuk op het privéleven zomaar gefotografeerd te kunnen worden met om het even wie naast je in de auto" (Humo, 22 juli 2003).

En ondanks alle Waalse blablabla blijft Vlaanderen voor méér dan 80% bijdragen in het Verkeersboetefonds en krijgen de Vlaamse politiezones hieruit minder dan waar ze eigenlijk recht zouden op hebben. En er komt ook maar geen schot in. Dit is dus een zeer typisch Belgisch dossier.

1 opmerking:

JPP zei

De Waalse flitspalen zullen "werken" door middel van "lussen in het wegdek", niet door toedoen van radarmetingen. Een archaïsch gedoe waarvan terecht mag vermoed worden dat het ergens goedkoop of gratis werd verkregen. De Federale politie schakelt reeds over op digitale radarcamera's met draadloze doormelding en beschikken blijkbaar niet meer over de ouderwetse toestellen. Dus conflicht met de Walen die van verkeersveiligheid niet willen weten maar wel de inkomsten graag zien komen. Het Waalse opzet is dus duidelijk nl. een imago ophangen van een leeg tegengewicht tegenover de Vlaamse inkomsten spruiten uit het boetefonds waarin de non-separatisten welwillend graaien. Waarom het boetefonds nog verdelen onder de politiezones? Zij weten niet meer wat doen met het geld behalve het aankopen van gadgets. Laat het geld van het boetefonds in een Vlaamse DIV terechtkomen. Bestuurders die een jaar zonder boete rijden krijgen dan een korting op hun autowegbelasting. Uiteraard eerst de hap regionaliseren.