POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





vrijdag 10 september 2010

Is de melkkoe nog niet genoeg gemolken?


Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) heeft nog eens vijf miljoen euro uitgetrokken voor 73 extra flitspalen op het Vlaams grondgebied. In Vlaanderen stonden tot hiertoe al niet minder dan 1.322 flitspalen opgesteld, een absoluut wereldrecord in verhouding tot de oppervlakte, als je weet dat er bijna zoveel in Nederland staan (grotere oppervlakte). In Frankrijk staan er 1.939 en in Wallonië…enkele honderden.



Volgens de minister is het bedoeling om tegen 2020 het aantal verkeersdoden in Vlaanderen onder de 200 te krijgen en het aantal zwaargewonden onder de 1.500. Daarom komen de camera’s op plaatsen met een hoog risico op ongevallen, iets wat enkele dagen onmiddellijk tegengesproken werd door verschillende politiemensen, onder andere die van Kortrijk.


Steeds meer krijgen de mensen de indruk, zoals een lezer in Het Laatste Nieuws het verwoordde, “dat dit allemaal duidelijk aantoont dat het de regering enkel te doen is om het innen van boetes en niet om de verkeersveiligheid”. Of een andere lezer: “De daling van het aantal verkeersdoden staat niet in verhouding tot het aantal flitspalen. Er is wel een duidelijk verband tussen het aantal flitspalen en de inhoud van de schatkist”.

U weet ondertussen ook allemaal wat er met de opbrengst van de boetes gebeurt: de verkeersboetes, die de flitspalen - 1.400 in Vlaanderen - worden in een federale pot gestort. Vlaanderen zorgt op die manier voor 83% van de opbrengsten. En dan moet het geld verdeeld. De uiteindelijke verdeelsleutel van het ‘verkeersboetefonds’: 63% op basis van het aantal kilometer wegen en 37% op basis van de gerealiseerde daling van het aantal doden en gewonden. Resultaat: Vlaamse gemeenten ontvingen in 2003 bijvoorbeeld amper 57% van het verkeersboetefonds, terwijl ze voor 83% van de opbrengsten voor dat fonds zorgen. De Vlaamse politiezones krijgen 3,26 euro per inwoner, de Waalse 6,52 euro per inwoner. De gemiddelde Vlaming betaalde in 2003 24,7 euro aan verkeersboetes, de gemiddelde Waal amper 16 euro (cijfers VVSG, gecit. in Het Belang van Limburg, 01.04.2004). In 2004 was de toestand identiek.

De staat België inde in 2005 zomaar eventjes 299 miljoen euro of 12 miljard oude franken aan verkeersboetes. Een stijging ten opzichte van 2003 van 13%. Nu hebben we niets tegen een grotere verkeersveiligheid natuurlijk. Er is echter een ‘maar’ aan al deze positieve opmerkingen, en Eric Donckier vat het perfect samen in Het Belang van Limburg: “Wel ergerlijk is de vaststelling dat goed 83% van de verkeersboetes in Vlaanderen wordt geïnd en amper 5% in Wallonië, maar dat ondertussen meer dan de helft van de inkomsten van het Verkeersboetefonds terugvloeit naar Wallonië” (30.01.2006).

1 opmerking:

Verkeersboetes zei

Als je op deze site je verkeersboete berekent www.boetecalculator.be en zijn franstalige tegenhanger www.monamende.be, zie je dat er zelfs een verschil is in beleid tussen Vlaanderen en Wallonië inzake hoe zwaar je boete is. Dus niet alleen wordt er geld doorgesluist, bij onze Zuiderburen worden verkeersovertredingen ook lakser beroordeeld.