Is ‘België’ nog een sterke naam? Het Vlaams Belang vertrouwt al jaren eerder op de merknaam ‘Vlaanderen’, dat is geweten. Voor ons heeft de kunstmatige constructie de vervaldag al lang overschreden en wordt het tijd voor kleinere, meer soepele en efficiënte staatsstructuren, structuren die op een echte, doorleefde identiteit gebaseerd zijn.
Een nieuwsfeit dat niet alle kranten heeft gehaald, maar zeker zijn belang heeft: “Het vertrouwen van de Belgische ondernemers in de economie is voor de tweede maand op rij gedaald”, aldus een verslag in de gratis krant Metro (25.05.2011). Voor het eerst in 10 maanden zakte de conjunctuurbarometer zelfs onder nul (!).
De conjunctuurbarometer die de NBB hanteert, toont een sterke daling vooral bij de ondernemers in de verwerkende nijverheid (een daling van maar liefst 3,9), maar ook in de handel en de dienstensector zijn de vooruitzichten niet schitterend te noemen. Merkwaardig is verder in het verslag van de NBB dat het Duitse ondernemersvertrouwen in mei, na enkele dalingen, gestabiliseerd is. De Belgische daling zou volgens experts duiden op een afremming van het economisch herstel. We zijn er dus nog lang niet.
Een thema dat dus zeker ook zal meespelen in de aanslepende onderhandelingen over een sociaal-economisch relanceplan en een communautaire hervormingsplan (of wat daarvoor moet doorgaan).
POLITIEKE COLUMN:
Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.
woensdag 1 juni 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten