POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





dinsdag 21 juni 2011

Forse stijging klachten inzake levering e-producten

Op mijn schriftelijke vraag antwoordde de minister van Ondernemen en Vereenvoudigen, Vincent Van Quickenborne (Open VLD) dat het percentage ondernemingen van 10 werknemers en meer die online bestellingen hebben ontvangen, van 16% in 2005 gestegen is naar 26% in 2010. Voor de 27 lidstaten van de Europese Unie bedraagt het gemiddelde in 2010 14%. Met Denemarken (25%) en Zweden (24%) behoort België tot de koplopers.
Ook opmerkelijk is de stijging van het aantal klachten betreffende de levering van e-producten of de niet-levering van een via internet bestelde dienstverlening. In 2007 waren er 111 klachten, in 2010 niet minder dan 574 klachten, een vervijfvoudiging. De klachten blijken ook steeds vaker gericht tegen dienstverleners die in het buitenland gevestigd zijn. Zo gaf minister van Ondernemen en Vereenvoudigen aan dat het aandeel van de klachten tegen dienstverleners in België gevestigd, van 51% in 2007 daalde naar 29% in 2010.

Geen opmerkingen: