POLITIEKE COLUMN:

Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.





vrijdag 24 juni 2011

Belgisch energiebeleid hinkt fel achterop

Terwijl de federale minister van Energie, Paul Magnette, in het buitenland pleit om tegen 2050 voor de volle 100% op hernieuwbare energie te draaien, blijkt de Belgische werkelijkheid ten opzichte van het buitenland hopeloos achter te hinken. Zo rijden er op de Belgische wegen slechts een 80-tal elektrische voertuigen rond, terwijl de Nederlandse doelstelling voor Amsterdam alleen al tegen 2015 zo’n 10.000 elektrische voertuigen wil hebben rijden.
Omdat alle cijfergegevens in het buitenland in dezelfde richting wijzen – moet ik het Duits voorbeeld aanhalen – wou ik van de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V) wel eens weten of de federale overheid de wens van FEBIAC, om meer wagens aan te schaffen die op hernieuwbare energie rijden, ter harte neemt. Het antwoord was eerder teleurstellend. Vooreerst kon de staat geen gegevens verschaffen betreffende die voertuigen die op basis van leasing worden gebruikt.
Het totale federale wagenpark, aldus de heer Staatssecretaris, bevat momenteel zo’n 2.705 gemotoriseerde voertuigen, 2050 zijn personenwagens, de rest bestelwagens, vrachtwagens en een 65-tal bussen. Er zijn momenteel geen voertuigen op aardgas, lpg of pure elektriciteit. Er zijn wel hybride voertuigen in eigen bezit. De Belgische overheid die het goede voorbeeld geeft? Vergeet het maar.

Geen opmerkingen: