Het Laatste Nieuws (04.08.2010) laat weten dat “in het eerste kwartaal van 2010 zich 696 incidenten (hebben) voorgedaan op voertuigen van De Lijn. Dat zijn er op jaarbasis (2.784) meer dan in 2009 toen er slechts 2.521 incidenten werden geteld. In 28,3 procent van de gevallen werd tijdens het eerste kwartaal politietussenkomst gevraagd. Dat is minder (35,9 procent) dan in 2009”. Dat althans blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) op een schriftelijke vraag in het Vlaams Parlement.
Ook in en rond treinstations in ons land lijkt de veiligheid een probleem. Dit kan men afleiden uit de evolutie van het aantal geplaatste camera’s. Zo antwoordde de voormalige minister van Overheidsbedrijven, Inge Vervotte (CD&V) op mijn vraag dat het aantal camera’s op het spoorwegnet in de periode 2005-2009 van 286 naar 2022 gestegen is, een verzevenvoudiging van het aantal toestellen dus.
Ook de concentratie van de camera’s op een aantal probleemstations en –steden wekt geen verwondering. Niet minder dan 25% van alle camera’s zijn te vinden in Brusselse stations (470 camera’s), maar ook Antwerpse stations zijn goed voor 320 cameratoestellen, in Luik zijn er 120 toestellen en in het Gentse 123.
Tenslotte wijst het aantal aanvragen eveneens op een toenemend veiligheidsprobleem op en rond de sporen. Voor 2008 bijvoorbeeld waren er 844 aanvragen voor beeldmateriaal door de politie- en gerechtsdiensten, in de eerste 9 maanden van 2009 waren dat er al 710 (947 op jaarbasis dus).
POLITIEKE COLUMN:
Wegens beëindiging van mijn politiek mandaat wordt deze blog niet langer bijgewerkt.
Oudere bijdragen blijven online staan.
donderdag 5 augustus 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten