Frans, Engels of Duits in het middelbaar onderwijs: vanaf
volgend jaar, september 2014 zal het mogelijk zijn om tot 20% van de vakken in
een andere taal dan het Nederlands te onderwijzen. Ongeacht of het nu over
aardrijkskunde, geschiedenis of zelfs wiskunde is. Opnieuw een zeer omstreden
maatregel van de zeer omstreden Vlaamse minister Pascal Smet. Ouders zouden
zelf mogen kiezen of hun kind les volgt in het Nederlands of in een andere
taal.
Een totaal onbegrijpelijke maatregel, als u het mij vraagt.
België heeft het Nederlands nooit in het hart gedragen, in een multiculturele
staat als België was eigenlijk – en is eigenlijk – géén plaats voor een
meerderheidstaal. Maar ook Vlaanderen gaat nu blijkbaar die weg op.
Men heeft het over de integratie van vreemdelingen die
moeilijk verloopt. Terwijl alle specialisten het erover eens zijn dat een
geslaagde integratie begint bij een succesrijke taalintegratie, draait de
Vlaamse minister de logica om. Het kennisniveau bij nieuwkomers is al niet
schitterend, we gaan het nog wat verminderen, blijkbaar…
Wie hiervan beter wordt? Minister Smet mag het mij gerust
eens meedelen. Eens waren de Vlamingen in de wereld berucht om hun talenkennis.
Die talenkennis berustte natuurlijk op een gedegen taalonderwijs. Dat niveau
moet opnieuw worden gehaald, naar die kwaliteit moet men opnieuw streven! Maar
de integratie van jonge migranten zal niet gemakkelijker verlopen als men
aardrijkskundelessen aanbiedt in het Frans, het Engels…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten