In de periode 2008-2011 steeg het aantal verkeersongevallen
met gewonden waarbij minstens één motorfiets betrokken was van 4.029 tot 4.283
(+6,3 procent). Het totaal aantal letselongevallen daalde in dezelfde periode
met 1,9 procent (van 48.827 tot 47.924). Dat blijkt uit het antwoord van
staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet op mijn schriftelijke vraag.
Het aandeel van deze ongevallen in het totaal aantal
letselongevallen steeg in de voornoemde periode van 8,3 tot 8,9 procent.
Wathelet wijst erop dat het aanpassen van vangrails tot de bevoegdheid behoort
van de gewestelijke wegbeheerders. In Wallonië werd in samenspraak met een
organisatie van motorrijders een aantal gevaarlijke plaatsen geïdentificeerd
waar vangrails moeten worden geplaatst of aangepast. In Vlaanderen moeten
steunpalen van vangrails in korte bochten zich dicht bij de rand van de rijbaan
bevinden of worden afgeschermd door een stalen plank.
Voor mij is het duidelijk: los van de regionale bevoegdheden
– die regionaal moeten blijven, laat ons wel wezen – moet grote aandacht
blijven gaan naar het verbeteren van de rijomstandigheden van motorrijders.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten