Uit cijfergegevens die ik van de Staatssecretaris voor
Energie en Mobiliteit, de heer Melchior Wathelet (cdH), ontving, blijkt dat het
aantal ongevallen waarin quads (beter: vierwielers met motor) betrokken waren,
en waarbij lichamelijke letsels werden opgelopen, in de loop van 5 jaar, met
ongeveer 40% is gedaald: van 154 ongevallen in 2008 tot 93 geregistreerde
ongevallen met quads in 2012.
Maar het quadverkeer lijkt in het Waals Gewest toch wel
bijzonder gevaarlijk en ook dodelijker dan in het Vlaams of Brussels
Hoofdstedelijk Gewest. Terwijl het aantal quad-verkeersongevallen met
lichamelijke letsels in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verminderde van 15
in 2008 tot 3 in 2012, en in het Vlaams Gewest van 73 in 2008 tot 30 – een
halvering dus – was en is er sprake van een stagnatie op een hoog peil in het
Waals gewest. In 2008 registreerde men er 66 ongevallen waarbij een quad
betrokken was en waar er lichamelijke letsels werden opgelopen, in 2012 was dit
nog steeds 60.
Ook wat het aantal gewonden en doden betreft, die betrokken
waren in verkeersongevallen met quads lijkt het Waals gewest het slecht te
doen. Op 5 jaar tijd vielen er 12 doden te betreuren en bijna 300
lichtgewonden. In het Vlaams gewest telde men 8 doden en 200 gewonden. Tot slot
moet opgemerkt worden dat quadverkeer vooral een mannenzaak lijkt te zijn. Toch
als men afgaat op de ongevallenstatistieken die ik van de betrokken
Staatssecretaris, Melchior Wathelet (cdH) hierover mocht ontvangen. Het zijn
vooral mannen, jonger dan 50 jaar, die het slachtoffer worden van
verkeersongevallen met quads.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten